مخراج کاری چیست؟

اخبار خودرو

مخراج کاری چیست؟

۲ بازديد
احتمالا در میان اصطلاحات مربوط به طلا و جواهرسازی به مخرج کاری برخورد کرده اید. مخرج کاری که به خاتم کاری نیز معروف است، روشی است که ظریف ترین مرحله در طراحی و ساخت زیورآلات است که جز هنر و مهارت گوهر عامل دیگری در آن دخالت ندارد.

ساخت جواهرات از سنگ های قیمتی و فلزات گرانبها ترکیبی هنری از ساخته های بشر است. شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که سنگ ها و جواهرات قیمتی چگونه روی جواهرات نصب می شوند؟ قبل از پاسخ به این سوال با ما همراه باشید تا بتوانیم اطلاعات جامعی در رابطه با هزینه های کاری در اختیار شما قرار دهیم.

درباره هزینه های کاری بیشتر بدانید:
مرحله نهایی و حساس ترین قسمت در طراحی زیورآلات خاتم کاری است. در فرآیند ساخت جواهرات، لازم است که سنگ های قیمتی را به فلزات گرانبها بچسبانید. ارتباط بین جواهر و فلز با چسب یا مواد مشابه نیست، بلکه هنرمند جواهر، گوهر گرانبها را در فلز کمیاب قرار می دهد. در واقع به قرار دادن سنگ در فونداسیون با طراحی خاص، محرج کاری می گویند.

البته خاتم کاری منحصر به صنعت جواهرسازی نیست و ممکن است بر روی اشیاء تزئینی و قیمتی یا ظروف آنتیک انجام شود. به طور کلی باید بدانید که به هر نوع فعالیتی که برای قرار دادن زیورآلات روی فلزات گرانبها انجام شود، منبت کاری می گویند. معادل فارسی این عبارت «گوهرنشانی» است; یعنی قرار دادن گوهر روی فلز.

همچنین بد نیست بدانید که علامت گذاری گوهر تنها بخشی از طراحی و ساخت جواهرات است که تنها با نیروی انسانی انجام می شود. یعنی اگرچه فناوری پیشرفت زیادی داشته و دستگاه های مختلفی برای بخش های مختلف طلاسازی ساخته و عرضه شده است، اما هیچ دستگاهی قادر به شناسایی گوهر نیست.

حتی در فرآیند تولید انبوه مصنوعات طلا در کارخانه‌های طلا، همچنان از نیروی انسانی برای شناسایی گوهر استفاده می‌شود. نصب سنگ های قیمتی کاری نیست که ابزارهای خودکار بتوانند انجام دهند. به همین دلیل است که حراجی یکی از مشاغل مهم و ضروری در صنعت طلا و جواهر محسوب می شود.
بیشتر بخوانید: خرید طلا
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.